RistoHuovinen Ideologioista vapaata ajattelua

Suurten kaupunkien välisiin nopeisiin juniin tulee suhtautua varauksella

 

Asiantuntija oli haastateltavana suurten kaupunkien välisiin nopeisiin junayhteyksiin liittyen. Hän sanoi, että kyseiset junat ajavat vaikka välin Helsinki-Turku, tai välin Helsinki-Tampere pysähtymättä ja matka-aika saadaan tämän ansiosta todella lyhyeksi. Helsingistä Turkuun tai Tampereelle on tarkoitus päästä tunnissa.

Asiantuntijan mukaan huippunopea junayhteys jopa haittaa näiden yhteyksien välillä olevien paikkakuntien asemaa, kun niillä pysähtyvät junat eivät voi olla nopeiden ja suurten kaupunkien välillä suihkivien junien tiellä.

Käytännössä uudet ja nopeat radat syövät miljardeja ja tarvitaan myös uutta kalustoa, jolla päästään tarvittaviin nopeuksiin. Ilmeisesti pendolinokaan ei yllä tarvittaviin huippunopeuksiin.

Pahimmillaan suuret investoinnit johtavat siihen, että Suomelle haitallinen ja tuhoisa keskittämispolitiikka kiihtyy entisestään, kun suurten kaupunkien välinen liikenne helpottuu ja vastaavasti tämä liikenne haittaa pienten paikkakuntien junaliikennettä ja tätä kautta niiden elinvoimaa.

Asuminen Suomessa on jo Euroopan kalleinta ja jos miljardeja käytetään keskittämispolitiikkaa edistävien suurten kaupunkien välisten junayhteyksien rakentamiseen, kiihtyy keskittämispolitiikka entisestään ja asuminen kallistuu entistä enemmän. Samaan aikaan muuttotappiokunnissa asuntojen arvonlasku kiihtyy. Pahimmillaan ihmisen omistama asunto voi muuttua miltei arvottomaksi.

Suomi tulisi pitää kokonaan asuttuna ja tämän takia junayhteydet tulisi pitää hyvinä myös pienillä paikkakunnilla, jolloin niiden saavutettavuus ei heikkene.

Tällä hetkellä näyttää pahasti siltä, että valtion rahaa käytetään entistä enemmän poliittisin syin tapahtuvaan väestönsiirtoon suuriin kaupunkeihin ja maakuntien pienet ja keskisuuret paikkakunnat halutaan autioittaa kokonaan.

Tämä kehitys pitää muuttaa. Verovarat tulee käyttää peruspalvelujen ylläpitoon maakunnissa ja rahaa tulee sijoittaa niin terveydenhoitoon, kuin koulutukseenkin. Jos infrarahat menevät tunnin ratoihin ja koulutus siirretään suuriin kaupunkeihin ja samaan aikaan vielä leikataan miljardeja kuntien valtionosuuksista, on maakuntien tulevaisuus synkkääkin synkempi. Tämä kehitys täytyy pysäyttää.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Itse olen pohtinut tälläistä pulmaa, että jos vaikkapa Lahden ja Jyväskylän välillä on nopea linja-auto vuoro ja joku haluaisi noysta kyytiin kaupunkien väliltä, mutta vuoro ei tekisikään pysähdyksiä kaupunkien välillä jotta vuoro olisi mahdollisimman nopea, niin tulisiko kyytiin haluavan matkalaisen ajaa omalla autollaan Jyväskylään vai Lahteen päästäkseen linja-auton kyytiin? Ja jos hän käyttää omaa auyoaan, niin mitä virkaa enää tällä linja-autolla on? En ole vieläkään keksinyt pulmaan ratkaisua vaikka olen yrittänyt miettiä sitä siitä asti kun Onnibussi aloitti ensimmäiset vuorot Jyväskylään. Samaa pulmaa voidaan soveltaa jelposti myös junavuoroihin. Mitä virkaa on junalla jos kyytiin päästäkseen olisi ensin ajettava omalla autollaan joko Helsinkiin tai Tampereelle? Toki ymmärrän että niitä ihmisiä jotka haluavat suoria nopeita vuoroja kaupunkien välille ilman välipysähdyksiä, mutta on edelleen ihmisiä jotka tarvitsevat niitä välipysähdyksiä tai he valitsevat oman henkilöautonsa joukkoliikemteen sijaan.

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Daniel Malisen pohdinta osuu maaliin. Se, että paikkakunnan läpi kulkee rautatie, ei enää välttämättä merkitse mitään. Tulee Lempäälä mieleen. Ja yhteiskunnallisesti pelkkää äärietappiliikennettä hoitava kiskotus ei ehkä kannata.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset